9 käytännön vinkkiä kuvien hakukoneoptimointiin

Google näyttää hakutuloksissaan kuvia tietyillä visuaalisilla hauilla kuten vaikkapa vaatteita, reseptejä, neuleohjeita tai puutarhaideoita etsiessäsi. Lisäksi Googlella on myös erillinen kuvahaku, jonka kautta huonommallakin sijoituksella voi saada liikennettä, jos kuva on vain hyvä ja erottuva. Usein kuvat jäävät kuitenkin hakukoneoptimoinnissa vähemmälle huomiolle.

Google on kertonut, että se yrittää päätellä, mistä kuvassa on kysymys seuraavien tekijöiden perusteella:

  • Tiedostonimi ja polku
  • ALT-kuvaus
  • Konteksti, jossa kuva verkkosivulla esiintyy.

Alla olevat vinkit perustuvat Googlen suosituksiin siitä, miten kuvien hakukoneoptimointia kannattaa tehdä.

1. Hyödynnä avainsanatutkimusta

Tee avainsanatutkimus ja analysoi, millä sinulle tärkeillä hakulausekkeilla näytetään mahdollisesti myös kuvia tai kävijä menee suoraan Googlen kuvahakuun. Jotkin hakukoneoptimoinnin työkalut kuten esimerkiksi Ahrefs mahdollistavat avainsanojen etsimisen sen perusteella, näkyykö haun yhteydessä kuvia. Lisäksi Googlen Search Consolesta, pystyt näkemään onko jo joitakin hakulausekkeita, joilla sivustosi näkyy hyvin kuvahaussa.

2. Analysoi hakutulossivu

Jos Google tarjoaa hakutuloksissa kuvia, niin se myös usein ehdottaa juuri kuvatulosten yläpuolella tarkennuksia hakuun. Tarkemmat avainsanat ovat yleensä vähemmän kilpailtuja, joten sen sijaan että optimoisit kuvasi esimerkiksi avainsanalle puutarha ideoita käytä niin kutsuttuja pitkän hännän avainsanoja kuten esimerkiksi puutarha ideoita mökille. Mieti myös minkälaisella kuvalla voisit erottua positiivisesti eduksesi.

3. Käytä kuvatiedoston nimessä avainsanoja

Kun lataat kuvia kamerasta tai puhelimesta kuvatiedostojen nimissä on usein numerosarjoja esimerkiksi IMG_3570.JPG. Muuta nämä nimet selkokielisiksi esimerkiksi punaiset_naisten_lenkkarit.JPG.

4. Kirjoita ALT-teksti

Hakukoneet eivät vielä pysty ymmärtämään kuvan sisältöä kuten ihmiset sen ymmärtävät. ALT-tekstiä käytetään kertomaan hakukoneille, mitä kuvassa tapahtuu. Käytä myös ALT-tekstissä pitkän hännän avainsanoja ja kuvaile mahdollisimman tarkasti, mitä kuvassa on. Pidä kuvaus kuitenkin lyhyenä ja ytimekkäänä, äläkä ylioptimoi sitä.

Hyvä ALT-kuvaus voisi olla vaikkapa ”Aidosta nahasta valmistetut naisten punaiset korkokengät.”.

5. Optimoi kuvien tiedostokoko

Kuvat kannattaa tallentaa formaatissa, jonka tiedostokoko on mahdollisimman pieni, koska sivuston nopeus vaikuttaa sekä käyttökokemukseen että sijoitukseen hakukoneissa. Suosittelen Googlen kehittämää WebP-kuvaformaattia, joka pakkaa kuvatiedostot pienemmiksi, mutta laatu säilyy yhtä hyvänä kuin vastaavissa JPG-kuvissa. Esimerkiksi jos sinulla on WordPress-sivusto, voit pakata automaattisesti kaikki kuvasi latauksen yhteydessä WebP-muotoon ilmaisella lisäosalla.

6. Käytä laadukkaita ja uniikkeja kuvia

Jos haluat erottua kuvahaussa, et voi käyttää samoja kuvia kuin kaikki muutkin. Kuvat kannattaa siis hankkia muualta kuin kuvapankeista. Valokuvien lisäksi voit käyttää myös infografiikoita ja esimerkiksi Canva on erinomainen työkalu niiden tekemiseen.

Varmista myös, että kuvissasi on riittävä resoluutio, jolloin ne ovat tarkkoja eivätkä suttuisia.

7. Oma sivukartta kuvatiedostoille

Lisäämällä kuvat sivustosi xml-sivukarttaan varmistat, että Google löytää ja indeksoi ne. Kuvia ei indeksoida yhtä usein kuin sisältöä, joten muista tehdä uudelleenohjaus, jos muutat kuvatiedoston nimen.

8. Käytä jäsenneltyä tietoa

Jäsennelty tieto (engl. structured data) on keino kertoa Googlelle tarkemmin, miten kuvat liittyvät sisältöön. Esimerkiksi reseptin kohdalla, voit kertoa jäsennellyn datan avulla, mikä kuvista on valmiista annoksesta. Samoin, jos sivullasi on kuvallinen ohje vaikkapa solmion tekemiseen, voit käyttää jäsenneltyä dataa kertomaan, mikä kuva liittyy mihinkin vaiheeseen.

Google saattaa käyttää tätä tietoa näyttäessään hakutuloksia.

9. Käytä kuvia oikeassa kontekstissa

  • Käytä kuvia, jotka tuovat lisäarvoa sivusi sisältöön.
  • Sijoita kuvat sivulla siten, että ne ovat mahdollisimman lähellä aiheeseen liittyvää tekstiä.
  • Mitä tärkeämpi kuva, sitä ylempänä sen pitäisi sivullasi sijaita.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *