Tämä artikkeli sisältää mainoslinkkejä. Voit lukea lisää täältä.
Sähköpostilistan kerääminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pian sen jälkeen, kun olet perustanut blogin tai verkkokaupan. Kerääminen kannattaa, koska sähköpostilista on sinun omaisuuttasi ja jos vaikka sattuisi niin, että joku kaappaisi Instagram-tilisi tai Googlen muuttaessa algoritmia sivustosi menettäisi suurimman osan liikenteestä, voisit silti lähestyä asiakkaitasi tai blogisi lukijoita sähköpostitse. Lisäksi, jos onnistut keräämään listallesi ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tuotteistasi, palveluistasi tai sisällöistäsi, sähköposti tulee todennäköisesti olemaan kanava, josta saat kustannustehokkaimmin myyntiä.
Aluksi voi kuitenkin olla haastavaa tehdä sähköpostimarkkinointia kannattavasti, jos lista on pieni ja työkalun kustannukset ovat useita kymmeniä euroja kuukaudessa. Siksipä suosittelen aloittamista ConvertKit-työkalulla. Se on ilmainen siihen asti, että listallesi on kertynyt 1 000 tilaajaa. Myöhemmin kun listasi kasvaa, voit aloittaa tällä työkalulla myös markkinoinnin automaation.
ConvertKitin ilmaisversiossa voit muun muassa:
- Luoda niin monta erilaista lomaketta kuin haluat. Esimerkiksi jos haluat kerätä sähköposteja jonkin ilmaisen oppaan muodossa, voit luoda niitä niitä rajattoman määrän. Myöhemmin listan kasvaessa voit päivittää maksulliseen versioon ja pääset helposti alkuun markkinoinnin automaatiossa. Katso täältä minun uutiskirjeen tilauslomakkeeni.
- Upottaa lomakkeita sivustollesi sisällön sekaan tai luoda popuppeja.
- Lomakkeiden lisäksi voit luoda kokonaisia myyntisivuja, joilla voit kerätä sähköposteja.
- Voit lisätä käyttäjille tunnisteita sen perusteella mitä linkkejä he klikkaavat tai minkälaisia oppaita he lataavat. Näiden tunnisteiden perusteella voit segmentoida käyttäjiä ja lähettää kohderyhmälle sopivaa viestintää. Myöhemmin voit käyttää näitä tunnisteita apuna markkinoinninautomaatiossa. Automaatio ei ole saatavissa ilmaisversiossa.
- Voit luoda sähköpostipohjia tai ottaa helposti käyttöön jonkun valmiista pohjista.
- Voit tehdä A/B-testausta sähköpostin otsikoilla. Sisällön A/B-testaaminen on tulossa jossakin vaiheessa.
- Pystyt helposti poistamaan listaltasi niin kutsutut kylmät tilaajat eli henkilöt, jotka eivät ole avanneet sähköpostejasi pitkään aikaan. Tämä kannattaa tehdä sen vuoksi, että maksat tällaisten henkilöiden olemista listallasi, vaikka on erittäin todennäköistä, että he eivät ostaisivat palveluitasi tai tuotteitasi.
Saat ConvertKitin ilmaiseksi käyttöösi täältä.
Näin luot ensimmäisen lomakkeesi ConvertKitillä
1. Landing pages & forms-välilehdeltä klikkaa Create form
2. Valitse, miten lomake näkyy sivullasi. Inline = sisällön sekaan upotettava, modal = popup, slide in = loma ilmestyy näkyviin sivun alaosaan, sticky bar = lomake kelluu sivun mukana.
3. Valitse lomakkeen ulkoasu. Voit muokata värejä, fontteja, taustakuvia ja kenttiä seuraavassa vaiheessa oman sivustosi ulkoasuun sopivaksi.
4. Muokkaa tekstit, fontit, värit ja kuvat mieleiseksesi. Voit myös lisätä kenttiä lomakkeeseen. Nimen kysymisen lisäksi esimerkiksi esimerkiksi monivalinnan siitä, mistä aiheista henkilö on kiinnostunut.
5. Klikkaa Settings yläpalkista ja käy muokkaamassa asetukset mieleiseksesi. Tärkeää on muokata Incentive email eli se, minkälaisen sähköpostin tilaaja saa heti tilauksen jälkeen ja liitetäänkö hänet heti sähköpostilistalle vai pitääkö liittyminen vahvistaa sähköpostiin lähetettävällä linkillä. Suosittelen liittymisen vahvistamista, jotta kukaan ei tilaile toisen nimissä uutiskirjeitä tai spämmää sähköpostilistaasi.
6. Embed-osiosta käy kopioimassa koodi ja liitä se sivustollesi. WordPressi tämä onnistuu mukautettu HTML-elementin avulla.