Näin teet hyvän avainsanatutkimuksen

Avainsanatutkimuksen tavoitteena on löytää sivuston tavoitteiden kannalta relevantteja aiheita tai hakusanoja, joista kirjoittamalla (tai tuottamalla muuta sisältöä esimerkiksi videoita) on mahdollista saada liikennettä hakukoneista kuten Googlesta. Avainsanatutkimus on erittäin tärkeä ellei jopa tärkein vaihe hakukoneoptimoinnissa.

Avainsanojen lisäksi tutkimus sisältää usein myös tietoa siitä, paljonko kyseisiä aiheita haetaan ja kuinka kilpailtuja sanat ovat. Itse kirjaan avainsanatutkimukseen ylös myös sen, minkälaisilla sisällöillä tai toimenpiteillä kyseiset hakusanat on mahdollista voittaa.

Tutkimus kannattaa toistaa säännöllisin väliajoin, koska ihmisten käyttäytyminen muuttuu ja uusia trendejä syntyy jatkuvasti. Google on kertonut, että vuosittain 15% hakulausekkeista on sellaisia, joita ei ole koskaan ennen haettu. Myös esimerkiksi äänihakujen yleistyminen on tuonut Googleen paljon kysymysmuotoisia hakulausekkeita, joita ei vielä muutama vuosi sitten ollut samassa määrin.

Hyvän hakusanatutkimuksen tekeminen onnistuu seuraavan kolmen vaiheen kautta.

1. Tavoitteiden asettaminen

Ennen varsinaisen hakusanatutkimuksen aloittamista kannattaa miettiä hetki, minkälaisia tavoitteita sinulla on Googlesta saamasi liikenteen suhteen. Helposti hakukoneoptimoinnissa keskitytään vain mahdollisimman suuren kävijämäärän saavuttamiseen. Ellei tapasi ansaita rahaa ole yksinomaan mainosten näyttäminen sivustolla kannattaa ennemminkin keskittyä oikeanlaisen kohderyhmän tavoittamiseen.

On parempi saada kuukaudessa 10 ostoaikeissa olevaa asiakasta kuin 1 000, jotka etsivät jotain pientä tiedonmurusta ja poistuvat heti tämän löydettyään. Esimerkiksi jos pyörittäisit siivouspalvelua Oulussa, sinun ei olisi kovin järkevää panostaa Googlen etusivulle pääsemiseen avainsalla ”siivous” vaikka sitä Googlen mukaan haetaankin parhaimmillaan 10 000 kertaa kuukaudessa. Sen sijaan sinun kannattaa keskittyä avainsanoihin kuten ”siivouspalvelu oulu” vaikka sen hakuvolyymi liikkuukin Googlen mukaan vain sadoissa, koska sillä pääset etusivulle paljon pienemmällä vaivalla kuin laajemmilla termeillä. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena voi olla myös vaikkapa se, että turhat yhteydenotot asiakaspalveluun vähenevät.

2. Hakusanojen löytäminen

Avainsanatutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa pyritään löytämään mahdollisimman paljon erilaisia hakulausekkeita. Työ kannattaa aloittaa miettimällä ensin muutamia aihepiirejä, joilla haluat näkyä sekä ongelmia ja haasteita, joita kohderyhmälläsi aiheeseesi liittyen on.

Vielä 10 vuotta sitten, kun itse aloin tekemään töitä hakukoneoptimoinnin parissa, keskityttiin etsimään nimenomaan yksittäisiä avainsanoja ja optimoitiin sivuja vastaamaan niitä, jotka Googlen työkalujen mukaan olivat eniten haettuja. Nykyään Googlen algoritmi on kehittynyt ja tänä päivänä kannattaakin keskittyä ymmärtämään sitä, mitä henkilö yrittää saavuttaa hakua tehdessään (engl. search intent) ja vastata sisällöllä tähän tarpeeseen. Toki yksittäiset avainsanat ovat tärkeitä esimerkiksi verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimoinnissa. Yksittäisten avainsanojen kautta pystyt myös paremmin ymmärtämään minkälaisia termejä kohderyhmäsi käyttää, jolloin pystyt puhumaan samaa kieltä heidän kanssaan.

Hyvä esimerkki avainsanojen merkityksen vähenemisestä on vaikkapa omassa neuleaiheisessa blogissani oleva pipo-ohje. Se sijoittuu korkealle hakulausekkeilla, joissa on sana myssy vaikka tätä kyseistä sanaa ei ole kertaakaan käytetty sivulla. Google on oppinut ymmärtämään, että pipo ja myssy tarkoittavat tietyissä yhteyksissä samaa asiaa.

Täältä löydät sekä ilmaiset että maksulliset suosikkityökaluni avainsanojen etsimiseen.

3. Hakusanojen analysointi

Kun hakusanoja on löydetty iso lista, seuraavaksi on aika valita sellaiset, jotka tuovat eniten hyötyä yrityksellesi järkevällä investoinnilla. Vaikka Googlesta tuleva orgaaninen liikenne sinänsä on ilmaista, niin hakukoneoptimointi on aikaa vievää puuhaa ja jos se on ulkoistettu se myös maksaa rahaa.

Mitä kilpaillumpi avainsana, sitä enemmän vaivaa sen voittamiseen täytyy nähdä. Analyysin tavoitteena on tunnistaa aiheet, joilla sivustollasi on mahdollisuus sijoittua korkealle hakutuloksissa ja saada myyntiä, liidejä tai muita konversioita kohtuullisella työmäärällä. Ajan myötä sivustosi luotettavuuden ja yrityksesi brändin kasvaessa voit yrittää voittaa myös enemmän kilpailtuja avainsanoja.

3.1 Hakijan tavoite

Hakijan tavoitteen ymmärtäminen on tärkeää, koska sen perusteella tiedät, minkälaista sisältöä sinun tarvitsee tuottaa päästäksesi hakutuloksissa kärkeen. Joskus tämä tavoite on ilmiselvä esimerkiksi hakulausekkeen ”kasvisruokaravintolat helsinki” kohdalla. Toisinaan taas haun syy on epäselvä kuten hakusanan ”helsinki” kohdalla.

Esimerkiksi, jos Googlaat ”kannettava tietokone” joka ainoa tulos ensimmäisellä sivulla on verkkokaupan kategoriasivu, koska tämän haun tekijä haluaa ostaa läppärin. Ei siis ole kovinkaan todennäköistä, että pääset ensimmäiselle sivulle kirjoittamalla artikkelia aiheesta ”Miten kannettavat tietokoneet toimivat” tai ”Mikä on kannettava tietokone”.

Epäselvissä tapauksissa kannattaa katsoa minkälaisia tuloksia Google tarjoaa. Löytyykö hakutermillä verkkokaupan tuotesivuja, kuvia vai artikkeleita? Jos Google näyttää monenlaisia tuloksia, senkin on vaikea päätellä, mitä hakija yrittää löytää. Tällaiset termit kannattaa jättää suosiolla rauhaan.

Alla muutamia esimerkkejä erilaisista hakuaikeista.

Tiedonhaku: Hakusanat kuten ”omena kalorit” tai ”kuinka paljon asuntolainaa voi saada”. Tällaiseen hakuun Google tarjoaa vastaukseksi yleensä artikkeleita.

Navigointi: Kävijä haluaa löytää jonkin tietyn sivun ja hakee esimerkiksi jonkin sivuston nimeä. Tällaisia lausekkeita ovat esimerkiksi ”kirjautuminen gmail” tai ”facebook”.

Visuaalinen: Toisinaan kävijä etsii sopivinta hakutulosta ja ehkäpä enemmänkin inspiraatiota ensisijaisesti kuvien kautta esimerkiksi ”punainen talo”. Tällöin Google näyttää tuloksissa ensimmäisenä kuvia.

3.2 Hakuvolyymi

Monet työkaluista arvioivat myös hakuvolyymeja, mutta näihin kannattaa suhtautua varauksella. Palaan tässä kohtaa jo aiemmin esittämääni esimerkkiin pipo-ohjeesta. Se on viimeisen vuoden aikana näkynyt 983:lla erilaisella hakulausekkeella, joista 240 erilaista hakulauseketta on johtanut vähintään yhteen käyntiin. Liiallinen yksittäisten hakumäärien tuijottaminen voi johtaa siihen, että menetät hyviä mahdollisuuksia. Jos yksi sivu näkyy kuukaudessa 983:lle erilaiselle hakulausekkeelle kerran hakumäärä on jo lähempänä tuhatta, vaikka jokaisen yksittäisen avainsanan kohdalla työkalu sanoo hakumäärän olevan 0.

Parhaiten todellista hakuvolyymiä voi arvioida sillä kuuluisalla perstuntumalla tai kokeilemalla ehdottaako Google kyseistä hakua, kun alat kirjoittamaan avainsanaa hakukenttään. Myös mainosten pyörittäminen Googlessa on erinomainen keino, mutta se toki maksaa jonkin verran. Lisäksi Google search consolesta voi yrittää tutkia, onko joitain avainsanoja, joilla on paljon hakuja, mutta sivustosi ei aivan pääse kärkikahinoinhin.

3.3 Kilpailu

Kilpailutilanteen analysointi on tärkeä, koska sivuston auktoriteetti on yksi tekijä, joka vaikuttaa hakusijoitukseen. Monet avainsanatyökalut kuten ahrefs, semrush ja uberssugest tarjoavat metriikoita kuten esimerkiksi KD (keyword difficulty) kilpailutilanteen analysointiin, mutta tämän tiedon saat myös ilmaiseksi analysoimalla hakutulossivua.

Hyvä merkki vähän kilpailluista avainsanoista on se, että hakutulossivulla on foorumeilta tai useita tuloksia yhdeltä ja samalta sivustolta. Merkki kilpailluista avainsanoista on esimerkiksi se, että hakutulossivua dominoivat tunnetut yritykset ja brändit. Täältä löydät hyvän esimerkin avainsanan kilpailutilanteen analyysistä.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *