Suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa 2021

Alle olen listannut tällä hetkellä yleisimmät Suomessa käytössä olevat verkkokauppa-alustat. Pienten ja keskisuurten verkkokauppojen osalta tiedot perustuvat Facebookin Verkkokauppiaat ryhmässä tehtyyn kyselyyn sekä Paytrailin tekemään kyselyyn.

Verkkokauppiaiden ryhmässä vastauksia oli yli 900 ja Paytrailin kyselyyn oli vastattu 845 kertaa. Tulokset eivät ole mitenkään tieteellisesti valideja, koska kumpaankin kyselyyn vastanneissa tuntuu olevan pääasiassa pienten ja keskisuurten verkkokauppojen kauppiaita, jolloin isojen yritysten alustat kuten Magento tai Hybris, eivät nouse esiin. Toki pienten kauppojen suosimat alustat saattavat määrällisesti muodostaakin suurimman osan Suomen verkkokauppakentästä, mutta eivät välttämättä liikevaihdollisesti. Suurempia verkkokauppoja (yli miljoona euroa liikevaihtoa) Suomessa on taas tutkinut North Patrol.

Pienten ja keskisuurten verkkokauppojen keskuudessa WooCommerce, Shopify ja MyCashFlow olivat suosituimpia. Suurten keskuudessa taas Magento (23%) ja räätälöidyt ratkaisut (16%) olivat ylivoimaisesti suosituimmat. WooCommerce oli kolmanneksi suosituin, mutta huomattavasti pienemmällä osuudella (8%) kuin edelliset.

Tuloksia vääristää myös se, että verkkokaupoiksi mielletään usein pelkästään sellaiset sivustot, jotka myyvät pääasiallisesti fyysisiä tuotteita tai tietyntyyppisiä digitaalisia tuotteita kuten e-kirjoja tai kursseja. On olemassa kuitenkin paljon alustoja kuten aktiviteettien varaamiseen kehitetty alusta Bokun tai vuokravälineisiin erikoistunut Rentle, jotka eivät useinkaan näissä kyselyissä nouse esiin siitä huolimatta, että ne ovat matkailualalla erittäin yleisiä. Samoin esimerkiksi kampaamoille, ravintoloille ja majoitukselle on omia alustoja ja kauppapaikkoja.

1. WooCommerce

WooCommercen on tällä hetkellä arvioitu olevan maailman suosituin verkkokauppa-alusta ja se soveltuu niin pienten kuin suurtenkin verkkokauppojen alustaksi. Käytännössä WooCommerce on lisäosa, jonka voi asentaa WordPress-sivustolle. Yksi erityisen hyvä puoli WooCommercessa onkin se, että koska WordPress on alunperin blogialusta, niin sisällön ja verkkokaupan yhdistäminen onnistuu vaivatta tällä yhdistelmällä. Etenkin, jos suunnittelet rakentavasi sivustoa, jolla myyt pääasiassa digitaalisia tuotteita kuten e-kirjoja, kursseja tai maksumuurin takana olevaa sisältöä, kannattaa tutustua WooCommerceen. Toki voit myydä myös ihan fyysisiä tuotteita. Toisinaan kauppiailta kuulee, että WooCommerce ei ehkä ole paras valinta silloin, jos sinulla on tuhansia erilaisia tuotteita myytävänä, koska tällöin tuotehallinta muuttuu vaikeaksi.

WooCommerceen löytyy paljon lisäosia, joiden ansioista kaupan saa taipumaan lähes minkälaiseksi tahansa ja jos lisäosaa ei löydy, niin erittäin todennäköisesti sen pystyy kehittämään. Tällä on kuitenkin kääntöpuolensa, sillä sinun vastuullesi jää lisäosien pitäminen ajantasalla ja verkkokaupan testaaminen päivitysten ja asennusten jälkeen. Tämä myös aiheuttaa sen, että kauppiaan hallintapaneeli ei välttämättä tunnu kauhean helppokäyttöiseltä ensi alkuun. Lisäksi valinnanvaraa teemoihin ja lisäosiin on niin paljon, että helposti tulee niin sanottu ”analysis paralysis”, etkä vain pysty lopettamaan erilaisten teemojen ja lisäosien testaamista.

Koska WordPress perustuu avoimeen lähdekoodiin, sillä ei ole olemassa varsinaista asiakaspalvelua, jolle voit soittaa ongelmatilanteissa mutta, sen takana on iso kehittäjäyhteisö. Toki yksittäisille lisäosille, etenkin maksullisille, on usein saatavissa tukea niiden kehittäjiltä, mutta jokainen sivusto on erilainen kokonaisuus eikä ole aina selvää mistä ongelma johtuu. Yleensä ratkaisu löytyy Googlesta tai Youtubesta ja myös esimerkiksi Facebookista löytyy suomenkielisiä ryhmiä, joista voi kysellä apua. Suomessa on myös paljon toimistoja ja freelancereita, joilta voi tarvittaessa ostaa palveluja.

Avoimen lähdekoodin järjestelmässä on kuitenkin se etu, että sinä omistat kauppasi koodin ja tietokannan. Jos nyt sattuisi niin, että SAAS-palvelua tarjoava yritys menisi konkurssiin tai muuten vain lopettaisi toimintansa, joutuisit hyvin todennäköisesti perustamaan verkkokauppasi alusta alkaen jollekin toiselle alustalle.

Paljonko WooCommerce maksaa?

WooCommercen käyttöönotto on periaatteessa täysin ilmaista, mutta joudut hankkimaan tarkoitusta varten kuitenkin palvelintilaa ja asentamaan sinne WordPressin. Webhotelli aloittelevalle verkkokaupalle maksaa alk. 5€ / kk ja tähän päälle domainin rekisteröiminen n. 9€ / vuosi. Lue täältä, kuinka voit tehdä WordPress-sivut alle kymmenessä minuutissa.

Lisäksi, jos haluat ottaa käyttöön perusominaisuuksien lisäksi jotakin toiminnallisuuksia, kuten maksumuurin tai kassajärjestelmän tai jonkin hienomman ulkoasun, joudut maksamaan näistä lisäosista yleensä jotakin muutaman kymmenen ja muutaman sadan euron väliltä.

Tämän lisäksi joudut hankkimaan itse maksupalvelun esim. Paytrail, joka perii komissiota ja kuukausimaksuja myynnistä hinnastonsa mukaan.

Jos et löydä valmiita lisäosia tai teemoja, joilla voit rakentaa mieleisesi kokonaisuuden itse, niin silloin joudut maksamaan myös kehityksestä. Tällöin etenkin verkkokaupan kohdalla puhutaan jo useista tuhansista ellei kymmenistä tuhansista euroista.

Verkkokauppoja, jotka on tehty WooCommercella

Suomalaisia: Helkama, Ruokaboksi, Mafy, Heureka, Larun pyörä

Näin pääset alkuun

WordPressin asentaminen nykyisiin webhotelleihin ei ole juurikaan sen vaikeampaa kuin jonkin valmiin palvelun käyttöönotto. Esimerkiksi Domainhotellin 3-tähden webhotellin saat asennettua näppäräsi alle 10 minuutissa ja tämän jälkeen asennat vain WooCommercen lisäosan ja sinulla on verkkokauppa pystyssä. Toki sopivan teeman ja maksunvälittäjän etsimiseen ja hankkimiseen voi mennä hetki aikaa.

2. Shopify

Shopify on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti erittäin suosittu. Se eroaa edellä mainitusta WooCommercesta siinä, että se ei perustu avoimeen lähdekoodiin vaan on SAAS-palvelu. SAAS tulee sanoista Software as a Service ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että sinun ei itse tarvitse huolehtia ohjelman päivittämisestä tai palvelintilan hankkimisesta vaan maksamalla tiettyä kuukausimaksua Shopify tekee sen puolestasi. Koska Shopifyn takana on yritys, siltä löytyy myös asiakaspalvelun yhteystiedot, jonne voit tiukan paikan tullen kilauttaa. Kohtuullinen englanninkielen taito on Shopifyn kanssa välttämätöntä, koska kaikkea dokumentaatiota ja tukea ei ole saatavilla suomeksi (ainakaan vielä).

SAAS-palvelun kääntöpuolena on se, että mahdollisuutesi muokata kauppaa täysin omanlaiseksesi ovat pienemmät, mutta tämä myös näkyy siinä, että kauppiaan käyttöliittymä on intuitiivisempi käyttään kuin esimerkiksi WooCommercessa. Shopifylla on myös saatavilla verkkokaupan kanssa yhteentoimiva kassajärjestelmä, joten voit kätevästi pitää kivijalkakaupan ja verkkokaupan synkassa. WooCommercen tapaan myös Shopifyhin on saatavilla blogi, mutta jos tarvitset verkkokauppasi ympärille enemmän sisältösivuja kuten vaikkapa tapahtumakalenteria, niin Shopifyn ei siihen yksinään riitä vaan tarvitset siihen kylkeen erillisen sisällönhallintajärjestelmän esimerkiksi WordPressin.

Vaikka Shopifyllä itsessään ei voi tehdäkään kovin monimutkaisia sivustokokonaisuuksia, on olemassa kuitenkin palveluita, jotka integroituvat helposti Shopifyhin. Esimerkiksi Fitfarm näyttää käyttävän Shopifytä kurssiensa myyntiin ja valmennusalustana Traindaa, jonka voi integroida verkkokauppaan muutamalla klikkauksella. Yleisesti kuitenkin voi sanoa, että Shopify sopii verkkokaupaksi, jos myyntiprosessisi on suhteellisen suoraviivainen.

Shopify tarjoaa alustastaan myös Shopify Plus-versiota, joka sopii hinnoittelunsa puolesta paremmin suurille yrityksille. Shopify Plussaa pystyy räätälöimään enemmän kuin perusversiota ja siihen on tarjolla myös edistyneitä työkaluja, jolla voi ajastaa verkkokaupassa näkyviä kampanjoita tai toteuttaa erilaisia automaatioita.

Paljonko Shopify maksaa?

Kuukausimaksu alk. 29$ ja tähän päälle domainin rekisteröiminen ellet käytä ilmaista myshopify.com-alidomainia. Tämän lisäksi osa teemoista ja lisäosista on maksullisia aivan kuten WooCommercessakin.

Joissakin maissa Shopify tarjoaa maksutavat suoraan ilman, että tarvitsee tehdä erillisiä kauppiassopimuksia maksuntarjoajien kanssa. Valitettavasti Suomessa ei näin ainakaan vielä ole, joten hinnoittelussa kannattaa ottaa myös huomioon, että maksunvälittäjän komission lisäksi myös Shopify ottaa komissiota myynneistä. Komissio on eri suuruinen eri paketeissa ollen jotakin 0,5% ja 2% välillä.

Verkkokauppoja, jotka on tehty Shopifylla

Suomalaisia: Fitfarm, Kalevala-koru, Joutsen, Nanso, Feelia ruokakauppa, Halti

Ulkomaisia: The other danish guy

Näin pääset alkuun

Shopifyta voit kokeilla 14 päivää ilmaiseksi.

3. MyCashflow

MyCashflow on kotimaisen Pulse247-yrityksen kehittämä ja ylläpitämä verkkokauppa-alusta. Se on SAAS-palvelu kuten Shopifykin. Pääasiassa näiden välillä on erona se, että Shopifyn takana on kansainvälinen jättiyritys ja MyCashflown takana suomalainen PK-yritys, joka väistämättä näkyy esimerkiksi valmiiden integraatioiden määrässä. Toisaalta etuna Shopifyhin on se, että kaikki suomalaisten suosimat maksu- ja toimitustavat löytyvät eikä MyCashflow ota komissiota myynneistä. Pulse247 tarjoaa myös palveluita digimarkkinointiin ja verkkokaupan ulkoasun tekemiseen.

Jos kauppasi on pieni tai keskisuuri tuotekauppa, jonka kohdemaana pääasiassa Suomi ja haluat palvelua suomeksi suomalaiseta yritykseltä, niin kannattaa testata tämä alusta.

Paljonko MyCashflow maksaa?

Kuukausilaskutuksella alustan hinta on alk. 49€ / kk. Vuosilaskutuksella saat hieman edullisemmin. Tämän lisäksi joudut maksamaan oman domainin rekisteröimisestä sekä ssl-sertifikaatista erikseen.

Verkkokauppoja, jotka on tehty MyCashflowlla

Fiksuruoka.fi, Jim&Jill, Olarin panimo

Näin pääset alkuun

MyCashflowta voi kokeilla 30 päivään ilmaiseksi.

4. Muut pienten ja keskisuurten kauppojen alustat

Vilkas

Paytrailin kyselyn tulosten perusteella Vilkas on erinomainen valinta pienille verkkokaupoille, joilla ei ole kivijalkaliikettä. Alustan parhaaksi puoleksi on mainittu Paytrailin tutkimuksessa se, että sen voi pystyttää helposti itse vaikka ei olisikaan kovinkaan tekninen henkilö. Vilkas tarjoaa omaa ratkaisuaan myös Verkkoapteekeille.

Voit kokeilla Vilkasta 30 päivää ilmaiseksi.

Finqu

Finqu on suomalainen SAAS-palvelu kuten MyCashflowkin. Yhtenä merkittävimmistä erottavista tekijöistä MyCashflowhun verrattuna näyttää olevan se, että Finqun kassajärjestelmän ansiosta voit hallita sekä verkkokaupan että kivijalkakaupan myyntiä samasta paikasta ja varastosaldot pysyvät automaattisesti ajan tasalla. Toisaalta MyCashflowhun pystyy paremmin integroimaan erilaisia palveluita kuten ulkopuolisia kassajärjestelmiä ja se tukee paremmin kansainvälistä kauppaa. Sanoisinkin, että Finqu on sopiva pienelle kivijalkaliikkeelle, joka haluaa laajentaa verkkoon ja toimii pääasiassa Suomessa.

Hinta on alk. 7€ / kk ja maksunvälittäjän komission lisäksi myynneistä peritään komissiota 0,5-2% riippuen, minkä paketin valitset. Voit kokeilla Finqua 14 päivää ilmaiseksi.

Finqun päällä pyörii esimerkiksi Kiuas.fi, Mattomaailma ja Suomen luonnonsuojeluliiton luontokauppa

Holvi

Holvi on alunperin suomalainen startup, jonka espanjalainen pankkikonserni BBVA osti vuonna 2016. Holvin pääkonttori on kuitenkin edelleen Suomessa. Holvin idea on tehdä taloushallinnosta pienyrittäjälle mahdollisimman vaivatonta ja verkkokauppa on vain yksi osa tätä kokonaisuutta. Holvin avulla hoituukin myös esimerkiksi kirjanpito, laskutus ja alv-ilmoitukset.

Holvin verkkokauppa soveltuu heidän omien sanojensa mukaan parhaiten digitaalisten tuotteiden kuten kurssien ja e-kirjojen sekä palveluiden myyntiin.

Holvin voit ottaa käyttöön täältä. Hinta alk. 6€ / kk.

Flowy

Flowy on suomalainen ohjelmisto, joka sisältää toiminnanohjausjärjestelmän, kassajärjestelmän sekä verkkokaupan yhdessä paketissa. Tätä vaihtoehtoa kannattaa harkita siis, jos sinulla on myös kivijalkakauppa.

Flowyn päällä pyörii esimerkiksi Sievi Shop, Vegekauppa ja Dermahub.

Lisätietoa Flowystä löydät täältä.

5. Isojen kauppojen alustat

Isojen kauppojen listaan olen kerännyt alustat sen perusteella, että pientä liikevaihtoa tekevillä kaupolla tuskin on varaa niiden kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Esimerkiksi vaikka Drupal onkin avoimen lähdekoodin järjestelmä ja siten ilmainen, vaatii sen konfigurointi ja kehittäminen aika paljon opettelua, jolloin kehityskulut nousevat helposti kuusinumeroisiin summiin.

Magento

Magento on nykyisin yhdysvaltalaisen ohjelmiston jätin Adoben omistuksessa oleva verkkokauppa-alusta. Magento perustuu avoimeen lähdekoodiin, mutta siitä on myös olemassa maksullinen versio.

Magento on laajasti muokattavista, mikä tekee siitä monimutkaisen kehittää. Tästä syystä tarvitset kokeneen kehittäjän.

Drupal

Drupal on avoimen lähdekoodin järjestelmä kuten WordPress, mutta se on kustomoitavissa paljon enemmän ja näin paljon järeämpi. Drupalinkin takana on iso kehittäjäyhteisö ja siihen on saatavilla valmiita lisäosia ja teemoja, mutta paljon vähemmän kuin WordPressiin. Drupalin 8 versiosta ylöspäin verkkokauppaominaisuudet on sisällytetty ohjelmiston ytimeen, tätä vanhemmissa versioissa verkkoauppaominaisuudet ovat olleet saatavissa lisäosien avulla.

Drupalin ehdoton vahvuus on sen muokattavuus. Jokaiselle tuotteelle voidaan halutessa luoda omanlainen ostoputki ja tuotteille voi asettaa melkeinpä mielinmäärin erilaisia kenttiä. Kentät voivat olla staattisia kuten vaikkapa kuvat ja kuvaukset, mutta myös dynaamisia eli asiakas syöttää esimerkiksi kaiverrettavan tekstin lisätessään tuotetta ostoskoriin. Kun on luonut erilaisia tuotetyyppejä, niistä voi luoda joko ylläpitäjälle tai asiakkaalle helposti erilaisia näkymiä. Drupalin etu on myös se, että verkkokaupan ja sivuston muun sisällön saa yhdistettyä saumattomasti toisiinsa.

Kuten jo aikasemmin on sanottu, mitä enemmän mahdollisuuksia alusta antaa muokkaamiseen, sitä monimutkaisempi se yleensä on ja tämä tarkoittaa isompia kehityskuluja. Perinteiseen tuotekauppaan en välttämättä suosittelisi Drupalia, koska tähän tarkoitukseen löytyy edullisempiakin ratkaisuja. Lisäksi tällä hetkellä ainakaan Suomessa Drupal-osaajia ei ole saatavilla läheskään yhtä hyvin kuin WordPress-osaajia. Jos kehitysbudjettisi ei liiku lähempänä sataatuhatta tai et ole halukas käyttämään paljon aikaa opiskeluun, niin kannattaa harkita muita vaihtoehtoja.

Esimerkiksi Nesteen lämmitysöljyn, voiteluaineiden ja kaasun tilaaminen ja Touringcars on rakennettu Drupal commercen päälle.

Muut

Muita isoille kaupoille sopivia järjestelmiä voivat olla esimerkiksi Hybris (SAP-toiminnanohjausjärjestelmän päälle rakennettu) ja SalesForce,

6. Toimialakohtaiset ratkaisut

Edellämainituista verkkokauppa-alustoista Drupalin ja WooCommercen saisi taivutettua esimerkiksi aktiviteettien myyntiin, välinevuokraukseen ja ajanvaraukseen, mutta se voi vaatia melko paljon kehitystyötä ja siksipä kannattaa tutustua myös valmisohjelmistoihin. Näissä valmiissa palveluissa on usein itse verkkokauppaosuuden lisäksi myös paljon muita toiminnallisuuksia, jotka helpottavat yrityksen pyörittämistä ja jopa mahdollistavat omien palveluiden myynnin myös muissa kanavissa. Osa niistä on siis enemmänkin toiminnanohjausjärjestelmiä, jotka mahdollistavat verkkomyynnin.

Ajanvaraus

Digitalbooker ja Timma ovat pilvipohjaisia ajanvarausjärjestelmiä, jota käyttävät esimerkiksi kampaamot ja kuntosalit.

Aktiviteetit

Bokun on alunperin islantilainen startup, jonka Tripadvisor sittemmin osti. Bokun on SAAS-palvelu, jota käytetään aktiviteettien myymiseen. Bokunilla on mahdollista melko pitkälle luoda sellainen aktiviteettien ostoputki kuin haluaa. Voit esimerkiksi tehdä erilaisia paketteja ja määritellä mitä tietoja checkoutissa asiakkailta kysytään. Työkalulla voi myös luoda helposti eri hintakausia ja palvelupaketteja, esimerkiksi kuuluuko nouto tai varusteet hintaan vai veloitetaanko niistä erikseen per henkilö.

Bokunin saat integroitua helposti omalle sivustolle widgettien avulla, jolloin asiakkaan silmiin vaikuttaa siltä, että verkkokauppa-alusta ja sivusto ovat yhtä kokonaisuutta vaikka taustalla ne ovat tosiasiallisesti kaksi eri järjestelmää. Upotusten kanssa kannattaa olla tarkkana ja varmistaa, että hakukoneilla ei ole ongelmia indeksoida sisältöä ja että kävijä pystyy järkevästi navigoimaan. Bokunin avulla pystyy myös helposti antamaan omia tuotteitaan myyntiin esimerkiksi matkanjärjestäjille.

Suomessa esimerkiksi Lapland Safaris ja monet Rukan alueen ohjelmapalveluyritykset käyttävät Bokunia.

Välinevuokraus

Rentle on suomalainen startup, joka on erikoistunut välinevuokraukseen ja se tarjoaa integraation myös ainakin yhteen hissilippujärjestelmään. Samoin kuin Bokunin myös Rentlen saa integroitua widgeteillä omalle sivustolle niin, että asiakkaan silmiin vaikuttaa siltä, että verkkokauppa ja sivusto olisivat yhtä ja samaa kokonaisuutta vaikka taustalla onkin kaksi eri järjestelmää.

Koska Rentle toimii myös kivijalassa, vuokravälineiden saatavuus pysyy helposti ajantasalla myös netissä. Rentle onkin oikeastaan täysiverinen toiminnanohjausjärjestelmä vuokraamoille, jossa sattuu olemaan mahdollisuus myös nettivuokraukseen. Rentleä kehitetään aktiivisesti ja se saakin uusia ominaisuuksia huimaa vauhtia.

Liput

Suomessa eniten käytetyt palvelut pääsylippujen myyntiin ovat Lippu.fi ja Ticketmaster. Verkkokauppatoiminnallisuuksien lisäksi näiden kahden ehdoton etu on se, että niillä on jo valmis yleisö sivustollaan, joille lippuja voi myydä. Ainakin Ticketmasterilla on widgettejä, joita voi upottaa omille sivuilleen.

Tapahtumat

Tällä hetkellä suosituimpia tapahtumamyyntiin käytettäviä alustoja ovat ainakin Lyyti ja Eventilla.

Verkkokurssit

Suosittuja alustoja verkkokurssien myyntiin ovat esimerkiksi Kajabi,Thinkific, Teachable ja Learndash.

Ravintolat

Ravintoloille on olemassa useita alustoja esimerkiksi Bestorante, Dinnerbooking, Wolt ja Foodora.

7. Valmiit markkinapaikat

Maailmalta lötyy myös paljon valmiita markkinapaikkasivustoja kuten Etsy, Amazon, Ebay, Booking.com, Airbnb ja Ravelry. Ne ovat mainioita paikkoja kokeilla verkkokaupan pyörittämistä, koska niiltä löytyy valmis asiakaskunta. Myydessäsi näillä alustoilla sinä et kuitenkaan omista asiakasta vaan sen omistaa alustaa pyörittävä yritys. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sinä et saa asiakkaan yhteystietoja etkä näin pysty markkinoimaan tuotteitasi heille jatkossa. Lisäksi sinä et myöskään omista kauppaasi ja se saatetaan sulkea yhtäkkiä ilman mitään varoitusta.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *