TOP 3 ohjemaa sähköposti­markkinointiin vuonna 2021

Erilaisia työkaluja sähköpostimarkkinointiin ja uutiskirjeen lähettämiseen on saatavilla pilvin pimein. Alla kolme suosikkiani ja ne sopivat hieman eri kokoisille yrityksille ja erilaisiin tarpeisiin. Näiden työkalujen avulla et lähetä ainoastaan uutiskirjeitä vaan pystyt segmentoimaan listallasi olevat tilaajat ja tekemään oikea-aikaista ja mielenkiinnonkohteisiin perustuvaa markkinointia automaattisesti. Jos esimerkiksi pyörittäisit verkkokauppaa, joka myy juoksuvälineitä, kannattaa sinun lähettää erilaista markkinointia henkilöille, jotka juoksevat kolmatta maratooniaan kuin niille, jotka vasta harjoittelevat ensimmäistä kymmentä kilometriään varten.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Verkkokaupan markkinointi: 7+1 tapaa saada enemmän kävijöitä sivuillesi

ConvertKit

ConvertKit on erinomainen valinta bloggaajille ja digitaalisia tuotteita tai palveluita myyville yrityksille. Työkalu on yksinkertainen käyttää ja helppo oppia. Lisäksi voit käyttää sitä ilmaiseksi kunnes sinulla on 1 000 tilaajaa, joten se on erinomainen valinta myös jos vasta aloitat keräämään listaasi.

Convertkitin avulla pystyt luomaan rajattoman määrän erilaisia lomakkeita tai myyntisivuja, joilla keräät sähköposteja. Sinulla voi olla esimerkiksi useita ilmaisia oppaita ja tavallinen uutiskirjeen tilaus -lomake. Lomakkeiden tyyliä ja kenttiä voit melko vapaasti muokata haluamallasi tavalla.

  • Sähköposteja kerätään yhdelle listalle, mutta voit segmentoida kävijöitä erilaisilla tunnisteilla esimerkiksi sen perusteella, mitä linkkejä he ovat sähköpostissa klikanneet ja minkälaisia oppaita tilanneet.
  • Pystyt poistamaan listaltasi niin sanotut kylmät tilaajat eli henkilöt, jotka eivät ole tiettyyn aikaan avanneet lähettämiäsi sähköposteja. Tämä kannattaa tehdä sen takia, että tällaiset kävijät eivät kovinkaan todennäköisesti tule avaamaan sähköpostejasi tulevaisuudessakaan, mutta maksat heidän olemisestaan listallasi.
  • Pystyt myös luomaan erilaisia markkinoinnin automaatioita esimerkiksi sen perusteella, mistä sisällöstä tilaajasi ovat olleet kiinnostuneita.
  • ConvertKitin avulla voit myös myydä maksullisia uutiskirjeitä tai e-kirjoja
  • Tällä hetkellä ConvertKitin kanssa pystyy tekemään A/B-testausta vain otsikolla, mutta heidän roadmapillaan on tämän ominaisuuden tuominen myös sisältöön.
  • Käyttöliittymä vain englanniksi

Työkalun hinta on alk. 25$ / kk ja se perustuu tilaajien määrään ja toisin kuin useimmissa muissa työkaluissa yksittäinen henkilö lasketaan tilaajaksi vain yhden kerran vaikka hän olisikin liittynyt listalle useamman lomakkeen kautta.

Saat ConvertKitin ilmaiseksi käyttöösi täältä.

Itse käytän tällä hetkellä omilla sivustoillani ConvertKittiä. Täältä löydät ohjeet siihen, miten pääset alkuun ConvertKitin kanssa.

Active campaign

Active campaign on hieman ConvertKitiä monipuolisempi työkalu ja sen käytön oppiminen kestää ehkä aavistuksen verran kauemmin. Active campaignilla onnistuu suurinpiirtein samat sähköpostimarkkinoinnin toimenpiteet kuin ConvertKitilläkin ja sen lisäksi sillä on mahdollista tehdä esimerkiksi sivuston personointia, tekstiviestimarkkinointia sekä ottaa käyttöön chat bot. Lisäksi Active campaignin ominaisuudet verkkokauppojen markkinointiin ovat paremmat ja jokaisen ostoksen yhteydessä pystyt esimerkiksi lisäämään kävijälle tunnisteen siitä, minkä tuotteen hän on ostanut.

Active campaign käyttöliittymä on saatavilla myös suomeksi.

Active campaign on erinomainen valinta pienille ja keskisuurille yrityksille ja verkkokaupoille, koska se on edullinen ja monipuolinen. Sillä on myös paljon hyviä ominaisuuksia B2B puolelle.

Työkalun hinta alk. 25$ / kk. Voit kokeilla Active campaignia ilmaiseksi 14 päivää.

Hubspot

Hubspot on hinnoittelultaan ja ominaisuuksiltaan sopiva isommille yrityksille. Hubspot on enemmän kuin markkinoinnin automaatiotyökalu ja sillä on erinomaiset ominaisuudet myös myynnin ja asiakaspalvelun käyttöön. Se onkin hyvä työkalu keskisuurille ja suurille yrityksille, joilla on jo markkinoinnin lisäksi tarpeita tehostaa myös myyntiä ja tai asiakaspalvelua.

Hubspotilla pystyy tekemään kaikkea mitä Active Campaignillakin, mutta sen lisäksi sen kautta onnistuu esimerkiksi sosiaalisen median postausten ajastaminen, Googlemainonta ja jopa verkkosivujen tekeminen.

Koska Hubspot on järeä työkalu sen käyttöönotossa kannattaa ottaa jokin toimisto mukaan. Voit kuitenkin sitä ennen käydä tutkimassa ohjelmistoa itse. Hubspotia voi käyttää tiettyyn pisteeseen rajoitetuilla ominaisuuksilla ilmaiseksi. Kannattaa kuitenkin huomata, että etenkin isoilla kontaktimäärillä Hubspotin hinta on huomattavasti kalliimpi kuin kahden edellisen ja lisenssimaksuissa puhutaan ennemminkin tuhansista kuin sadoista kuukaudessa.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *