Verkkokaupan markkinointi: 7+1 tapaa saada enemmän kävijöitä sivuillesi

1. Löydä kohderyhmäsi

Ehkä helpoin tapa alkaa markkinoimaan verkkokauppaasi on mennä sinne, missä kohderyhmäsi jo on. Löytäisitkö foorumeja, Facebook-ryhmiä tai muita sivustoja, joilla unelma-asiakkaasi viettävät aikaa? On olemassa esimerkiksi Facebook-ryhmiä, jotka on tarkoitettu pelkästään tietynlaisten palveluiden tai tuotteiden mainostamiseen, mutta muista kuitenkin, että useissa paikoissa tuotteiden mainostamista suoraan ei välttämättä katsota hyvällä. Tätä voit kiertää perustamalla itsellesi blogin, jossa kirjoitat oikeasti hyödyllisiä artikkeleita. Näitä voit sitten tarjota vastaukseksi potentiaalisen asiakkaasi ongelmiin ilman, että sinua pidetään spämmääjänä. Artikkelin sisällä voit tietenkin sopivista paikoista linkata verkkokauppasi valikoimaan.

Sinua saattaisi kiinnostaa: Näin perustat blogin alle 10 minuutissa

2. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostilistan kerääminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pian sen jälkeen, kun olet saanut kaupan toimintaan. Kerääminen kannattaa, koska sähköpostilista on sinun omaisuuttasi ja jos vaikka sattuisi niin, että joku kaappaisi Instagram-tilisi tai Googlen muuttaessa algoritmia sivustosi menettäisi suurimman osan liikenteestä, sinulla olisi silti lista henkilöistä, joille voisit markkinointia tehdä. Lisäksi, jos onnistut keräämään listallesi ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tuotteistasi, palveluistasi tai sisällöistäsi, sähköposti tulee todennäköisesti olemaan kanava, josta saat kustannustehokkaimmin myyntiä.

Sinua saattaisi kiinnostaa: Näin pääset ilmaiseksi alkuun sähköpostimarkkinoinnissa

3. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sitä, että kirjoitat verkkokauppasi sisällön esimerkiksi tuotekuvaukset ja otsikot niin, että sivustosi löytyy Googlesta relevanteilla termeillä. Jos verkkokauppasi on uusi, voi kestää useita kuukausia jopa vuoden, että hakukoneoptimoinnin tulokset alkavat näkyä. Nopein tapa saada tuloksia ei yleensä olekaan tuotesivujen optimointi, vaikka sekin kannataa tehdä. Tämä johtuu siitä, että hakutermit, jotka indikoivat vahvaa aietta ostaa ovat yleensä hyvin kilpailtuja. Nopeiten tuloksia saat luomalla sisältöä (esimerkiksi blogin) verkkokauppasi aihealueen ympärille.

Otetaanpa esimerkki. Jos olet vaikkapa lankakauppias, hakutermi ”sukkalanka” on hyvin kilpailtu ja sillä näkyy myös Googlessa paljon mainoksia. Tällä termillä hakutulosten kärkeen pääseminen voi olla hyvinkin hankalaa. Voit kuitenkin saada helposti sivustollesi sukkalangoista kiinnostuneita kävijöitä vähemmän kilpailluilla hakulausekkeilla kuten ”mikä on hyvä lanka villasukkiin”. Voit kirjoittaa artikkelin blogiisi hyvän sukkalangan ominaisuuksista ja sieltä kätevästi linkata oman verkkokauppasi tuotteisiin.

Sinua saattaisi kiinnostaa: 5 vinkkiä verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointiin

4. Hakusanamainonta

Kuten yllä jo mainitsin hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä ja jos sinulla ei ole aikaa odottaa kuukausia tuottaako työsi tulosta, hakusanamainonta on varma keino päästä Googlessa hakutulosten kärkeen. Idea on siinä, että jos kävijä hakee jotakin verkkokauppasi tuotetta esimerkiksi juuri sitä sukkalankaa, ilmoitat Googlelle olevasi halukas maksamaan hakutulosten kärkeen pääsemisestä. Google päättää huutokaupan perusteella hakutulosten sijoitukset ja jos kävijä sattuu klikkaamaan juuri sinun mainostasi, maksat siitä yleensä muutamista kymmenistä senteistä muutamiin euroihin. Jos mainostasi ei klikata, et maksa mitään.

Hakusanamarkkinointi voi olla äärimmäisen tehokas keino saada kauppaa, mutta se vaatii vaivannäköä. Aluksi sinun täytyy käyttää hieman aikaa sen miettimiseen, mitkä hakusanat ovat juuri sinun verkkokaupallesi arvokkaita. Kun mainonta on saatu käyntiin, kannattaa myös aktiivisesti seurata, mitkä sanat tuovat kauppaa ja mitkä eivät ja tämän perustella poistaa ja lisätä hakutermejä. Näin pystyt käyttämään mainontabudjettisi optimaalisella tavalla. Myös erilaisia mainoksia kannattaa testata.

Hakusanamainonnan voit aloittaa perustamalla itsellesi Google Ads-tilin.

5. Mainonta sosiaalisessa mediassa

Maksettua mainontaa voit tehdä myös esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa. Youtube-mainoksen eteen joudut näkemään hieman enemmän vaivaa, koska siellä toimivin formaatti on video. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla välttämättä mikään viimeisen päälle viilattu ja editoitu taideteos. Voit tehdä kännykällä videon tyyliin ”Moi! Olen Matti Meikäläinen Matin kellokaupasta. Meillä on tällä viikolla urheilukellot alennuksessa.” ja sen jälkeen editoida sitä kevyesti. Youtuben-mainokset pyöritetään myös Google Ads-tilin kautta.

Facebookissa on hyvät mahdollisuudet kohdentaa mainontaa ja sieltä on myös mahdollista saada hyviä tuloksia. Instagramin kautta kaupan saaminen on ainakin itselleni käytännössä osoittautunut haastavammaksi kuin Facebookin kautta. Toki sekin kanava toimii varmasti tietyille kohderyhmille erinomaisesti. Näiden molempien alustojen mainonta pyöritetään Facebookin Adsmanagerin kautta.

Yksi vähemmän tunnettu sosiaalisen median alusta Suomessa on Pinterest. Sitä kannattaa kokeilla, jos olet sopivalla alalla. Tällä hetkellä Pinterestiä käyttävät pääasiassa naiset hakiessaan inspiraatiota mm. sisustukseen, muotiin ja käsitöihin liittyen. Jos tavoittelet kansainvälisiä markkinoita etenkin USA:ta edellä mainituilla aluella, Pinterest saattaa olla helpoin kanava saada kauppaa myös ilman mainosrahaa.

6. Affiliate-markkinointi

Affiliate eli kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi bloggaaja kirjoittaa sisältöä ja suosittelee jotakin tuotetta tai palvelua sisältöön liittyen. Suosittelun yhteyteen bloggaaja liittää affiliate-linkin verkkokauppaan, josta tämän kyseisen tuotteen voi ostaa. Jos kävijä klikkaa linkkiä ja päätyy ostamaan jotakin verkkokaupasta tietyn aikaikkunan sisään (yleensä 15-30 päivää), verkkokauppias maksaa bloggaajalle kiinteän kertakorvauksen tai sovitun prosenttiosuuden komissiota ostoksen arvosta.

Affiliate-mainontaa voit alkaa tekemään joko liittymällä johonkin Affiliate-verkostoon tai asentamalla omalle verkkokauppa-alustallesi lisäosan ohjelman pyörittämiseen. Tälläinen löytyy ainakin Shopifylle ja Woocommercelle. Affiliate-verkostot tarjoavat sinulle seurantakoodin, joka sinun täytyy asentaa verkkokauppaan. Nykyään tämä on onneksi yksinkertaista. Tämän jälkeen bloggaajat tai vaikuttajat voivat hakea ohjelmaasi verkoston kautta. Sinun ei tarvitse muuta kuin hyväksyä hakemukset ja affiliate-verkosto pitää kirjaa tilauksista ja perii sinulta komissiot sekä huolehtii niiden maksamisesta eteenpäin. Jos teet tämän ilman verkostoa, joudut luonnollisesti huolehtimaan komissioiden maksusta itse, mutta se säästää sinut verkoston perimiltä kustannuksilta. Täältä löydät Suomessa toimivia affiliate-verkostoja.

Alussa voit joutua myös hieman markkinoimaan omaa ohjelmaasi ja rekryämään sinne vaikuttajia.

7. Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinoinnista tulee helposti mieleen Instagram-tilit, joilla on kymmeniä ellei satojatuhansia seuraajia. Tälläisille tileille pääsystä joudut todennäköisesti maksamaan isohkoja summia ja voi kestää kuukausia ennen kuin mainospaikka on vapaana. Vaikuttajamarkkinointia voit tehdä myös niin sanottujen mikrovaikuttajien kanssa, joiden seuraajamärät liikkuvat vasta tuhansissa. Henkilöt, joilla on pienempi yleisö voivat olla halukkaita tekemään yhteistyötä ihan vain sen pohjalta, että he saavat tutustua tuotteeseesi ja pystyvät näin tuottamaan mielekästä sisältöä seuraajilleen.

Vaikuttajamarkkinointi on tehokasta, koska vaikuttajan suositus koetaan usein yhtä vahvana kuin ystävän suositus. Avain onnistumiseen on löytää henkilöt, joiden tapa tuottaa sisältöä sopii juuri sinun tuotteillesi.

+ Display mainonta

Displaymainonnan haluan mainita tässä yhteydessä, mutta etenkään pienille tai aloitteleville kaupoille se ei yleensäkään ole kovin kustannustehokasta. Sen tehoa on hyvin hankala todentaa ja monesti tulosten saamiseksi sitä täytyy tehdä näyttävästi, joten se on myös aika hintavaa. Itse suosittelisin display-mainonnan kokeilemista siinä vaiheessa, kun oma brändi on jo kohtuullisen vahva ja budjettia on tarpeeksi riittävän mediapeiton saamiseksi tai jos sinulla on selkeästi positiivisesti erottuva mainosidea. Jos mainoksesi on peruskuva tuotteesta, jonka kylkeen on laitettu hinta ja nappi, jossa lukee ”Osta”, rahasi hyvin todennäköisesti valuvat sinne kuuluisaan kankkulan kaivoon.

Poikkeuksena tähän mainittakoon remarketing eli mainosten kohdentaminen niille henkilöille, jotka ovat jo käyneet sivuillasi. Se voi olla kustannustehokasta oikein tehtynä. Remarketingissakin pääset alkuun Google Ads-tilin kautta.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös