Tämä artikkeli sisältää mainoslinkkejä. Voit lukea lisää täältä.
Tähän artikkeliin olen listannut muutaman suosikkikirjani sisältömarkkinoinnista. Suomeksi hyviä teoksia löytyy joko painettuna tai e-kirjana. Koska moni meistä on kiireinen, niin tämän sivun lopusta löytyvät englanninkieliset teokset olen valinnut sen perusteella, että ne löytyvät myös äänikirjoina.
Sisältömarkkinoinin työkalut (2019)
Sisältömarkkinoinnin työkalut kirja on hyvä suomenkielinen perusteos. Se on Suomen ensimmäisen sisältömarkkinointiin erikoistuneen toimiston Vapan perustajajäsenten Ida Hakolan ja Ilona Hiilan ja Vapalla työskentelevän asiantuntijan Mikko Rummunkaisen kirjoittama kirja.
Kirjassa käydään aluksi kattavasti läpi perusasioita sisältömarkkinoinnista esimerkiksi, mitä on sisältömarkkinointi ja miksi sitä kannattaa tehdä sekä miten markkinointi on viime vuosina muuttunut. Kirjassa kerrotaan myös sisältöstrategian luomisesta sekä siitä miten tuloksia voi mitata ja miten sisältöä kannattaa tuottaa ja jaella. Kirja sisältää myös case studyjä esimerkiksi OP:lta ja Helsingin yliopistolta.
Painettu versio on saatavilla esimerkiksi Adlibrikseltä.
Sisältöstrategia (2017)
Kuten kirjan nimikin jo kertoo tämä kirja käsittelee sisältömarkkinointia hieman korkeammalla tasolla. Kirjassa puhutaan paljon asiakaslähtöisen ja tuotelähtöisen organisaation eroista ja siitä, että sisältömarkkinointia kannattaa tehdä nimenomaan asiakkaan kielellä ja hänen tarpeistaan lähtien.
Kirja tarjoaa hyviä työkaluja ostajapersoonan luomiseen ja hänen motiiviensa ja tarpeidensa ymmärtämiseen. Näiden perusteella pystyy luomaan sisältöpolun, jolla asiakasta johdatetaan ostamiseen.
Painettu versio on saatavilla esimerkiksi Adlibrikseltä.
Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille – tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast (2019)
Kuten ehkä kirjan nimikin antaa ymmärtää kyseessä on erittäin käytännönläheinen teos henkilöille, jotka itse haluavat tuottaa sisältöä. Kirjan kirjoittaja Katleena Kortesuo on tullut tunnetuksi (kriisi)viestinnän ammattilaisena ja kirjailijana. Kirjassa käydään läpi kattavasti eri julkaisukanavat aina sosiaalisesta mediasta printtiin sekä podcasteihin ja jopa se, miten televisiossa kannattaa esiintyä, jos kutsu sinne käy. Kirjassa sivutaan myös kohderyhmien määrittelyä ja brändin rakentamista. Tämän lisäksi kirjasta on omistettu hyvin iso osa sille, miten hyvää sisältöä käytännössä tuotetaan esimerkiksi miten hyvää ja koukuttavaa tekstiä tuotetaan tai miten otat hyviä kuvia.
Painettu versio on saatavilla esimerkiksi Adlibrikseltä.
Master content marketing (2016) ja Master content strategy (2018)
Molemmat kirjat on kirjoittanut Pam Wilson. Master content marketing on käytännönläheinen katsaus siihen, miten hyvää sisältöä tuotetaan ja käsittelee esimerkiksi sitä, miten sisältö kannattaa otsikoida ja jäsennellä. Master content strategy käsittelee sisältömarkkinointia korkeammalla tasolla ja kirjassa käydään läpi esimerkiksi se, minkälaista sisältöä sinun kannattaa tuottaa, jos sivustosi tai brändisi on uusi ja miten se eroaa sisällöntuotannosta vakiintuneille sivustoille. Kumpikin kirja on saanut erinomaiset arviot Amazonissa.