5 kohdan opas hakukoneystävällisen blogipostauksen kirjoittamiseen

Tässä artikkelissa esittelen sinulle prosessin, jonka avulla olen itse onnistunut saamaan hyviä tuloksia hakukoneoptimoinnissa. Alla esimerkki yhdestä blogistani, johon olen onnistunut saamaan vuodessa 14 000 kuukausittaista käyntiä enemmän edelliseen vuoteen verrattuna.

Avain blogipostauksen löytymiseen Googlen ensimmäiseltä sivulta on kirjoittaminen sellaisista aiheista, joita kohderyhmäsi oikeasti Googlesta etsii ja joissa kilpailua on sopivasti oman sivustosi tasoon nähden. Kun olet löytänyt sopivasti kilpaillun aiheen, sinun täytyy vain kirjoittaa parempi artikkeli kuin kilpailijasi.

1. Etsi aihe, jota haetaan Googlesta

Ensimmäinen vaihe hakukoneoptimoinnissa on selvittää, mitä kohderyhmäsi oikeastaan hakee Googlesta ja tehdä avainsanatutkimus. Kaikista helpointa hakusanojen etsiminen on aloittaa Googlen etusivulta.

Hyviä avainsanoja löydät siten, että alat kirjoittamaan Googleen päätermiä esimerkiksi ”juoksuohjelma”, tämän jälkeen välilyönti ja tämän jälkeen käy kaikki aakkoset läpi kirjain kerrallaan esimerkiksi ”juoksuohjelma a”, ”juoksuohjelma e” ja niin edelleen. Jokaisen sanan kohdalla Google ehdottaa sinulla yleisimmin haettuja termejä. Lisäksi voit katsoa ehdottaako Google hakutulossivulla muita aiheeseen liittyviä hakuja tai kysymyksiä.

Lisää vinkkejä aiheiden löytämiseen saat lataamalla sivun alaosassa olevan oppaan.

Voit myös käyttää avainsanatyökaluja apunasi ideoiden löytämiseen.

2. Analysoi kilpailutilanne

Kun olet löytänyt hyviä avainsanoja kannattaa käyttää pieni hetki aikaa niiden analysoimiseen, jotta tiedät onko sinulla todellisuudessa mahdollisuus saavuttaa näkyvyyttä. Jotkin avainsanat ovat kilpaillumpia kuin toiset ja näin niillä on vaikeampi sijoittua hakutulossivun kärkeen. Esimerkiksi hakusana ”juoksuohjelma” on kilpailtu siitä päätellen, että useat tunnetut sivustot kuten Kuntoplus, Anna ja Iltasanomat nousevat sillä hakutuloksissa kärkeen. Jos sinun blogisi on vielä tuntemattomampi, voi olla että et pääse tällä termillä kovinkaan helposti ykkössivulle. Ota kuitenkin huomioon, että aivan uudella sivustolla kestää usein muutama kuukausi ennenkuin se saavuttaa parhaan paikan.

Usein vähemmän kilpailtuja avainsanoja löydät tarkentamalla hieman hakulauseketta. Jos vastassa on tuntemattomampia sivustoja, foorumeja tai hakutulokset eivät aivan vastaa hakuun, niin sinulla on hyvä mahdollisuus päästä Googlen ykkössivulle. Esimerkiksi alla olevassa ”ylipainoisen juoksuohjelma” -haussa yksikään kärkikolmikon sivuista ei ole optimoitu tälle termille, hakutulossivulla on vauva.fi -foorumi ja tuntemattomampia sivustoja.

3. Analysoi hakijan tavoite

Kun olet löytänyt vähän kilpaillun hakulausekkeen mieti hetki, mitä hakija yrittää haullaan saavuttaa ja pystyykö sivustosi tähän tarpeeseen vastaamaan. Joskus tämä tavoite on ilmiselvä esimerkiksi hakulausekkeen ”kasvisruokaravintolat helsinki” kohdalla. Toisinaan taas haun syy on epäselvä kuten hakusanan ”helsinki” kohdalla.

Esimerkiksi, jos Googlaat ”kannettava tietokone” joka ainoa tulos ensimmäisellä sivulla on verkkokaupan kategoriasivu, koska tämän haun tekijä haluaa ostaa läppärin. Ei siis ole kovinkaan todennäköistä, että pääset ensimmäiselle sivulle kirjoittamalla artikkelia aiheesta ”Miten kannettavat tietokoneet toimivat” tai ”Mikä on kannettava tietokone”.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Näin teet blogistasi suositun

4. Kirjoita paremmin kuin muut

Kun olet löytänyt vähän kilpaillun avainsanan (tai enemmänkin kilpaillun, jos Google jo luottaa sivustoosi), lue ensimmäisellä sivulla olevat hakutulokset ja kirjaa ylös, miten kirjoitukset voisivat olla parempia. Tämän jälkeen sinun vain täytyy kirjoittaa parempi artikkeli. Pystyisitkö tuomaan jonkin uuden näkökulman aiheeseen vai onko muissa tuloksissa käsiteltyä asiaa pintapuolisiesti ja pystyisit tekemään syvällisemmän ja pidemmän sekä paremmin jäsennellyn kirjoituksen aiheesta?

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: 5 hyvää kirjaa sisältömarkkinoinnista

Optimoi sivun title ja meta-desrcription siten, että ne erottuvat kilpailijoista. Esimerkiksi hakulausekkeella ”facebook mainonta” ensimmäisenä Facebookin itsensä jälkeen oleva Karoliina Behm on selvästikin keksinyt, miten erottua muista tuloksista. Hyvä otsikko ja meta-kuvaus kasvattavat todennäköisyyttä klikkaukseen ja kun Google huomaa, että sinun sivullesi klikataan enemmän kuin muiden, se nostaa sijoitustasi.

5. Linkitys kuntoon

Hakukoneet näkevät sivustolle osoittavat linkit ikäänkuin ääninä hyvän sisällön puolesta. Sivun sijoitusta hakukoneissa voit parantaa optimoimalla sivustosi sisäistä linkitystä eli sitä, miten linkität edellisten postausten sisältöosiosta uuteen postaukseesi tai uudesta postauksesta eteenpäin edellisiin. Jos onnistut rakentamaan sisäisen linkityksen hyvin, kävijä klikkaa aina vain seuraavaan postaukseen ja viettää paljon aikaa sivustollasi. Tämä on signaali Googlelle siitä, että sisältösi on hyvää ja näin parantaa mahdollisuuksiasi sijoittua hyvin.

Lisäksi voit nostaa sijoitustasi hankkimalla linkkejä ulkopuolisilta sivustoilta omaan postaukseesi. Ulkopuolisten linkkien hakkimiseen on olemassa useita strategioita esimerkiksi vierailu toisten blogeissa. Yksinkertaisimmillaan linkkejä saa vain tekemällä laadukasta sisältöä.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös