Hakukoneoptimointi

Hakukoneita on olemassa useita erilaisia. Suurimmat ja tunnetuimmat näistä ovat Google ja Youtube. Tämän jälkeen monille tulee mieleen ehkäpä Bing ja Yandex, mutta esimerkiksi myös Amazon, Ebay ja Pinterest lasketaan hakukoneiksi. Tällä sivulla käsitellään pääasiassa Googlea.

1. Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimoinnilla pyritään varmistamaan, että hakukone pystyy löytämään ja indeksoimaan sivuston sekä ymmärtämään, mitä aihetta sivusto käsittelee. Lisäksi optimoinnilla varmistetaan se, että hakukone palauttaa sivun mahdollisimman korkealla hakutuloksissa halutulla avainsanoilla.

2. Miten hakukoneet toimivat?

Hakukoneet kuten Google ja Bing ovat ohjelmia, jotka etsivät jatkuvasti netistä uusia sivustoja, joita ne lisäävät omaan tietokantaansa eli indeksiin. Kun henkilö tekee haun, hakukoneet käyttävät algoritmejä löytämään indeksistään mahdollisimman hyvin hakua vastaavat sisällöt.

2.1 Uusien sivujen ja sivustojen etsiminen

Hakukoneiden botit (engl. bot, sprider, crawler) selaavat jatkuvasti nettiä ja etsivät uusia sivuja ja sivustoja esimerkiksi seuraamalla linkkejä, joita ne löytävät. Hakukoneille voit kertoa sivustosi olemassa olosta myös esimerkiksi niiden omien työkalujen kautta. Tällaisia ovat esimerkiksi Googlen Search Console ja Bing webmasters tools.

2.2 Sivujen indeksointi

Kun hakukone löytää uuden sivun, se lisää sen mahdollisesti seuraavassa vaiheessa omaan tietokantaansa, jota kutsutaan indeksiksi. 

Sivun indeksoiminen ei kuitenkaan vielä tarkoita sitä, että se näkyisi hakukoneissa.

Lue aiheesta lisää: Hakukoneet ja indeksointi – 6 yleisintä kysymystä ja vastausta

2.3 Sivujen näyttäminen hakutuloksissa

Kävijän tehdessä jonkin haun Google käyttää erilaisia algoritmeja löytääkseen parhaat tulokset juuri kyseiseen hakuun sekä laittaakseen sivut paremmuusjärjestykseen. Se miten nämä algoritmit toimivat ei ole julkista tietoa.

Google on kertonut joitakin sijoituksiin vaikuttavia tekijöitä, joista kolme tärkeintä ovat:

  • Linkit
  • Sisältö
  • RankBrain

Myös esimerkiksi sivuston turvallisuuden ja latausnopeuden sekä sisällön tuoreuden tiedetään vaikuttavan sijoituksiin.  Kunkin tekijän painoarvo vaihtelee hakusi tyypin mukaan – esimerkiksi sisällön tuoreus on tärkeämpi tekijä ajankohtaisten uutisaiheiden kohdalla kuin sanakirjamääritelmien kohdalla. Lisäksi erilaiset yritykset kuten SEMRush tekevät tutkimuksia  aiheesta. Nämä algoritmit myös muuttuvat ja päivittyvät jatkuvasti jopa useita kertoja päivässä. Lisäksi aina silloin tällöin Google julkaisee isompia päivityksiä algoritmiinsa, joista se tiedottaa erikseen. Koska algoritmit muuttuvat nopeasti, ei ole järkeä yrittää optimoida yksittäisiä tekijöitä.

Kaikki kirjoitukset aiheesta hakukoneoptimointi

avainsana-analyysi

Näin teet hyvän avainsanatutkimuksen

Avainsanojen lisäksi tutkimus sisältää myös tietoa siitä, paljonko kyseisiä aiheita haetaan, kuinka kilpailtuja sanat ovat sekä minkälaisilla sisällöillä tai toimenpiteillä kyseiset hakusanat on mahdollista voittaa.

Lue lisää

Sinua saattaisi kiinnostaa myös