6 tapaa ansaita rahaa blogilla

Tämä artikkeli sisältää mainoslinkkejä. Voit lukea lisää täältä.

Blogin sisällön kaupallistaminen perustuu siihen, että sinä olet sisällölläsi tavoittanut jonkin tietynlaisen kohderyhmän esimerkiksi verkkokaupan perustamisesta kiinnostuneet henkilöt. Voit saada tuloja joko markkinoimalla heille omaa osaamistasi ja tuotteitasi tai antamalla jollekin toiselle yritykselle rahaa vastaan mahdollisuuden markkinoida omia tuotteitaan ja palveluitaan yleisöllesi. Tämä toinen yritys voi esimerkiksi myydä ohjelmistoja tai palveluja, jotka helpottavat verkkokauppiaden elämää.

Alle olen listannut 6 tapaa, joiden avulla voit ansaita rahaa bloggaamisella.

1. Bannerimainokset

Mainosverkostoon liittyminen ja bannerimainosten sijoittaminen on ehkä kaikista helpoin tapa alkaa tienaamaan blogillasi. Tällä hetkellä tunnetuin mainosverkosto on luultavasti Googlen tarjoama Adsense, jonka kautta voit myös kaupallistaa Youtube-sisältösi. Adsensen kanssa pääsee alkuun melko helposti. Sinun täytyy luoda tili ja varmistaa, että sivustosi täyttää tietyt minimivaatimukset eli esimerkiksi, että sinulla on tarpeeksi asiallista sisältöä ja tietosuojaseloste sekä yhteystiedot selkeästi löydettävissä.

Kun Google on hyväksynyt sivustosi, sijoitat vain pienen pätkän koodia blogiisi ja mainokset alkavat näkyä. Google huolehtii siitä, mitä mainoksia kenellekin näytetään ja maksaa tilillesi ansaitsemasi mainostulot. Ansaitset pienen summan rahaa (muutamista senteistä muutamiin euroihin) jokaisesta klikkauksesta tai joissakin tapauksissa (yleensä videomainoksissa) näyttökerroista.

Vaikka Adsense on helppo ottaa käyttöön, sillä ei ole missään nimessä helppo ansaita kovin suuria summia rahaa. Rahan ansaitseminen perustuu pitkälti suureen volyymiin eli ansaitaksesi paljon rahaa tarvitset paljon kävijöitä ja sivulatauksia. Tuloihisi vaikuttaa myös se, minkälaista yleisöä tavoitat, koska mainostajat ovat valmiita maksamaan tiettyjen silmien eteen pääsemisestä enemmän kuin toisten. Esimerkiksi toisessa blogissani, jonka yleisö on pääasiassa amerikkalaista, tienasin Adsensen avulla vain muutamia kymppejä kuukausittain vaikka sivulatauksia on useita kymmeniätuhansia. Vaihdoin Adsensen Ezoicin mainosverkkoon ja tuloni moninkertaistuivat samalla liikennemäärällä useihin satoihin dollareihin kuukaudessa. Lisäksi on olemassa myös muita mainosverkkoja, jotka saattavat maksaa enemmän, mutta näihin on yleensä kovemmat vaatimukset, kuten tietty minimimäärä liikennettä kuukaudessa.

Mainospaikkoja voit myydä myös yksityisesti, jolloin voit määrittää paremmin, paljonko mainostilasta pyydät. Tällöin sinun täytyy nähdä hieman vaivaa ja laskuttaa itse sekä mahdollisesti tehdä myös raportit siitä, paljonko kävijöitä mainontasi on tavoittanut.

Mainosten näyttäminen ei ole mahdollista kaikilla blogialustoille. Tarkista täältä eri blogialustojen tarjoamat mahdollisuudet sisällön kaupallistamiseen.

2. Affiliate- eli kumppanuusmainonta

Kumppanuusmarkkinoinnin idea on yksinkertainen: Kirjoitat sisältöä ja suosittelet jotakin tuotetta tai palvelua sisältöön liittyen ja laitat postaukseesi linkin verkkokauppaan, josta tuotteen tai palvelun voi ostaa. Jos kävijä päätyy ostamaan linkkisi kautta tietyn ajan kuluessa (yleensä 15-30 päivää), verkkokauppa maksaa sinulle komissiota myynnistä. Monet mainostajat tarjoavat myös bannereita ja toki voit laittaa blogiisi niitäkin tavallisten mainosbannereiden tapaan, vaikka ne eivät liity sisältöösi. Tälläiset mainokset tuottavat vain yleensä huomattavasti huonommin kuin sisältöön tiiviissä yhteydessä olevat suositukset.

Sinulle voidaan maksaa joko tietty prosenttiosuus myynnistä tai sitten voit saada korvauksen liidistä. Esimerkiski, jos kävijä rekisteröityy palveluun tai tilaa uutiskirjeen voit saada tästä jonkin tietyn kertakorvauksen, joka on yleensä muutamia euroja.

Tähän artikkeliin olen listannut paikkoja, joista voit löytää eri yritysten affiliate-ohjelmia.

3. Kaupalliset yhteistyöt

Kaupallisia yhteistöitä tehtäessä jonkin yritys antaa bloggaajalle oman tuotteensa käyttöön ja bloggaaja rakentaa tämän tuotteen ympärille sisältöä, joka sopii hänen tapaansa tuottaa sisältöä. Yritys maksaa yleensä kertakorvauksen työstä, jonka bloggaaja tekee sisällön tuottamiseksi. Koska esimerkiksi Instagramissa on vaikea jakaa affiliate-linkkejä, monet bloggaajat, joilla on paljon seuraajia kyseisellä alustalla, tekevät paljon kaupallisia yhteistöitä.

Tehdäksesi kaupallisia yhteistöitä tarvitset yleensä jo vakiintuneen seuraajakunnan ja yleisön ja monesti ainakin aluksi joudut tekemään hieman myyntityötä yritysten suuntaan. Jotkin blogiverkot hoitavat myyntityön puolestasi, mutta ottavat myös osan rahasta.

4. Digitaaliset tuotteet

Digitaalisilla tuotteilla tarkoitan esimerkiksi e-kirjaa, verkkokurssia, tiedosto- tai sopimuspohjia (esimerkiksi excel), kuvapankkikuvia tai vaikkapa presettejä kuvankäsittelyyn. Digitaalisilla tuotteilla on hyvä kate eikä niiden myyminen vaadi varastoa tai tuotteiden lähettämistä. Ne ovat siis passiivista tuloa parhaimmillaan.

Esimerkiksi jos bloggaat valokuvaamisesta, voit myydä kurssia tai yksinkertaista e-kirjaa eli käytännössä itse taittamaasi pdf-tiedostoa, esimerkiksi ”Kuvanmuokkauksen perusteet” tai ”Näin otat ammattimaisia valokuvia puhelimella”. Jos olet onnistunut saamaan itsellesi suuren joukon seuraajia Instagramissa, voit tehdä kurssin esimerkiksi aiheesta ”10 tapaa kasvattaa Instagram-seuraajia ilman mainontaa”.

5. Omien palveluiden myynti

Kun kirjoitat blogiasi jostakin tietystä aihealueesta esimerkiksi verkkokaupan markkinointiin liittyen, kasvatat samalla omaa henkilöbrändiäsi tietyn aihealueen ammattilaisena. Blogisi sisällössä voit kertoa, että sinulta voi ostaa sparrausta verkkokaupan kehitykseen liittyen tai sinut voi saada kouluttamaan yrityksen työntekijöitä tai tekemään digimarkkinointia konsulttina.

Bloggaajana voit myös helposti markkinoida itseäsi freelance-kirjoittajana ja myydä kirjoittamiasi tekstejä blogeihin tai lehtiin.

6. Fyysiset tuotteet

Voit käyttää blogisi sisältöä myös verkko- tai kivijalkakauppasi markkinointiin. Neuleblogin kylkeen voit perustaa esimerkiksi lankakaupan. Voit julkaista blogissasi esimerkiksi neuleohjeita tai vinkkejä tietyn neuletekniikan opettelemiseen. Sisältösi sekaan voit nostaa ohjeisiin sopivia lankoja ja voit myös kohdistaa mainontaa blogissasi käyneisiin henkilöihin, koska tiedät heidän olevan kiinnostuneita neulomisesta ja siksi potentiaalista kohderyhmääsi.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös